Rabu, 27 Julai 2011

setiap luka pasti berparut






Luka di tangan...


...masih berparut. Biar pun vasseline, Bio Oil, dan macam-macam krim anti-parut yang disapu, tetap meninggalkan bekas.

***


"Hell is the best place for you!"


...قل موتوا بغيظكم....

"...Matilah kamu dengan kemarahan kamu itu..."

-Ali Imran: 119


Aku dihentam, diprovok secara lantang demi memuaskan nafsu mereka. Sedaya upaya aku cuba mendiamkan diri dengan semua ini kerana bagi aku, semakin lantang mereka berbicara, hakikatnya itu merupakan penghormatan bagi ku. Cukup saja aku diam seribu bahasa dan cuba membaiki kelemahan yang ada. Aku tiada upaya untuk menahan lidah mereka. Aku hanya mampu memendamkan kritikannya sedalamnya supaya ia akan terkubur suatu hari nanti.


sedaya upaya aku menyembunyikan tangisan daripada awam. Namun tangisan itu kadangkala tumpah jua.


"Dah orang paling sabar,"


itulah ungkapan semangat sahabat yang setia memapahku kembali.

Memang sunnah dalam perjuangan jika kita ingin membaiki sesuatu, pasti akan berhadapan dengan kritikan yang pahit, malah cemuhan dan hinaan perlu jua ditelan.

Disebalik ujian ini pasti ada sesuatu yang tersirat. Ujian ini telah menambahkan pengaduanku kepada Yang Maha Berkuasa. Tangisan ketika di hadapanNya lebih laju daripada esakan didepan manusia. Terasa 'InayahNya lebih dekat daripada salur darah. Allah...Allah...Allah...



Pergilah kamu wahai kesedihan...Tuhanku sudah pun melarangku daripada bersikap lemah dan bersedih hati. Kesedihan itu tidak mendatangkan apa-apa faedah bagi hatiku. Malah makin mengundang bisikan syaitan untuk melarangku daripada melaksanakan perintahNya.




Hanya kerana diuji, kamu ingin bersedih, wahai hati?

Lihatlah para Sahabat akan bersedih jika mereka tidak dapat turut berjihad bersama Rasulullah saw. Dan itulah hakikatnya mereka yang berhak mendapat pujian daripada Allah dan peringatan bagi mereka yang bergembira kerana terlepas daripada ujian dan bebanan.


ولَا عَلَى الَّذِينَ إِذَا مَا أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لَا أَجِدُ مَا أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ تَوَلَّوْا وَأَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَنًا أَلَّا يَجِدُوا مَا يُنْفِقُونَ

"Dan, tiada (dosa) atas orang-orang yang apabila mereka datnag kepada mu, supaya kemu memberikan mereka kenderaan, lalu kamu berkata, "Aku tiada kenderaan untuk membawamu," lalu mereka kembali sambil bercucuran air mata kerana kesedihan, lantaran mereka tidak memperolehi apa yang akan mereka nafkahnkan."

-at-Taubah:92

Itu lah kesedihan yang terpuji...



***


Baruku sedar bahawa manisnya sabar itu;

  • sabar untuk melakukan maksiat
  • sabar dalam mentaati Allah
  • sabar tatkala ditimpa ujian


***

Tengok Iman dah buat Cek Dah senyum :)


p/s: bbolok la Iman nih, Selamat ulang tahun Hari Lahir pertama!

3 ulasan:

  1. Sabar ya Mujahiddah kecil,,, :) ngeeE

    BalasPadam
  2. nur bella: tok traso gapo doh...terpadam sudah sakit itu.tp stiap luka pasti ada parut,kan :)

    BalasPadam