Jumaat, 15 April 2011

in love with...DUNIA

Dengan Nama Allah, Maha Pengasih, Maha Penyayang.

قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى

Sungguh beruntung orang yang menyucikan dirinya.


وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى

Dan ingat akan Nama Tuhannya, lalu solat.


بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا

Tetapi tidak! Engkau lebih suka pada kehidupan dunia ini!

وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى

Meskipun kehidupan akhirat itu lebih baik dan lebih kekal.

إِنَّ هَذَا لَفِي الصُّحُفِ الْأُولَى

Sesungguhnya ini sudah tersebut dalam kitab suci yang terdahulu.

صُحُفِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى

Kitab sucinya Ibrahim dan Musa.


sedetiik menyemak bloglist ku, ada yang tekun berbicara tentang cinta. tertarik hati ini untuk menulisnya juga!

jari ini laju menulis 'in love with... DUNIA' = hubbuddunya!


sebelum mahu menyentuh apa itu cintakan dunia, suka ingin mengkhabarkan, surah al-a'la dibaca oleh Rasulullah SAW pada malam Jumaat dalam Isya'nya. diiringi dengan surah al-Ghasyiah pada rakaat keduanya. Moga sunnah ini menjadi hobi buat kita.


...................................


percaya atau tidak, semua orang cintakan dunia. saya, dia, dan kamu yang membaca entry ini juga mencintainya bukan?

cintakan bumi

cintakan alam

cintakan dunia

namun, cinta sebegitu tidaklah menjadi barah dalam iman. cintakan dunia yang disebut samada dalam al-Quran mahupun hadis baginda memberi maksud cintakan cara hidup.


Islam menggariskan kepada panduan. dinyatakan bahawa kita mempunyai 2 kehidupan; kehidupan dunia dan kehidupan akhirat.


jika dikumpul hadis-hadis nabi, banyak yang menceritakan tentang dunia.

"Dunia itu tempat tanaman untuk akhirat"

ini merupakan acuan untuk orang Islam. ya, kita.



teringat sewaktu menunutut di bumi Maahad, sewaktu usrahku bersama kak Ummu. kami di beri homework untuk suatu bab dalam Maza ya'ni. saat mengutarakan hadis ini, semua tercengang kehairanan. pelik dan pening memikirkan maksud hadis ini:

“Seandainya dunia ini bernilai di sisi Allah seberat sayap nyamuk, tentu Dia tidak akan sudi memberi minum pada orang kafir meskipun hanya seteguk air.”

lihatlah dunia yang kita banggakan ini, hanya semurah itu nilainya di sisi Allah. [percambahan pendapat dan ruh juang dikongsi bersama.usrah kami diakhiri dengan suatu perasaan iman yang bahagia dihiasi ukhuwwah dan thaqofah. (aku rindukan semua itu!)]


kenapa mencintai?





kerana ianya memberi. dunia memberi kita kesenangan, harta benda, pangkat, dan kesakitan sebagai perencah dalam hidup. namun, kita lupa siapa pemberinya. ini lah yang dikatakn cintakan dunia. Aneh...


lebih aneh lagi saat menyedari bahawa semua ini adalah pemberian Yang Maha Pemurah, ucapan syukur sebagai pelengkap bicara ketuhanan. namun, tidak digambarkan dan diuraikan perasaan syukur itu. Cinta dalam pembohongan? Layakkah untuk mendapat kasih sayang dan redhaNya?!


memang itu hakikat cintakan dunia iaitu melupakan akhirat!


mengambil sesuatu yang haram, menipu, merampas hak orang lain, tidak amanah, adakah tatkala memperlakukan semua ini terlintas dihati ini bahawa Allah itu Maha Melihat dan Mendengar?


maka itulah yang dikategorikan sebagai cintakan dunia. itu belum lagi berbicara tentang zina, tolak hukum tuhan, rasuah, riba, dsb.


~tubna ilallah...

nabi menyampaikan pesannya kepada kita,

"cintakan dunia punca segala kejahatan"


penyakit yang amat parah virusnya yang lahir dari perasaan cintakan dunia ialah DENGKI


satu-satunya penyakit yang diwarisi sejak berkurun lama. Zaman nabi berdakwah di Mekah, walaupun nabi bukanlah lahir dalam keluarga yang kaya, tiada kelebihan dari segi harta, ayahnya juga bukan dalam kalangan sheikh(ketua suku kaum)-walaupun datuk baginda pemimpin Quraisy, secara logiknya tiada alasan kepada orang Quraisy untuk memiliki perasaan dengki terhadap baginda.


ini kerana tidak lain Rasulullah SAW datang dengan membawa ajaran yang mempercayai adanya dunia lain selepas kematian. oleh kerana sifat cintakan dunia, maka, adalah peristiwa-peristiwa penentangan kaum Quraisy sendiri menentang orang dari kalangan mereka sendiri-Rasulullah SAW.


lihatlah Ummu Jamil (Arwa bintu Harb) isteri kepada Abu Lahab, pasangan ini telah diturunka satu surah khusus mengecam mereka dek kerana sifat dengkinya mereka kepada baginda. mereka dikhabarkan oleh Allah bahawa akhirat kelak mereka akan memikul kayu-kayu api dalam neraka.


[ulama' menafsirkan ayat ini sebagai pembawa kayu api keran di dunia, Ummu Jamil pernah memikul kayu-kayu yang berduri untuk diletak di perjalanan nabi. ada juga ulama' berpendapat bahawa perkataan "Hammaa latal-hatob" sebagai bahasa kiasan kepada si batu api yang menyebarkan cerita-cerita untuk menjatuhkan Rasulullah.]


apabila sampai ke pengetahuan Ummu Jamil bahawa turunnya ayat yang mengutuknya dan suaminya, terus dia pergi mendapatkan Abu Bakar dan mengadu kepada Abu Bakar,



"sesungguhnya turunnya ayat untuk aku yang mengutuk aku, aku akan berbuat sesuatu. aku mempunyai seutas kalung dan membelanjakannya untuk menjatuhkan nabi"



dikatakan Arwa telah membayar seseorang dengan kalung tersebut untuk mengkhianati nabi.

"maka dilehernya tali(kalung) daripada api neraka"


itulah salah satu pengakhiran mereka yang terlalu mencintai dunia.


adapun kita, ambillah dunia untuk keperluan akhirat. sama-sama kita manfaatkan dunia untuk menuai di daerah yang bakal dijejaki kelak.





cintakan dunia=bencikan akhirat

cintakan akhirat=tidak semestinya bencikan dunia


wallahua'lam





1 ulasan:

  1. moga sama-sam berusaha membanyakkan amalan untuk bekalan akhirat..

    Syukran kerana mengingatkan..

    BalasPadam