Jumaat, 15 April 2011

ops...saya ter-ikhtilat

assalamualaikum wbt,

ini update ringkasku sebelum aku menghadiakan lambaian kepada ma, ayah dan rumah-berangkatlah ku ke ASPURINA.

p/s: rollcall malam ni lepas maghrib di medan tarbiah-KA

.......................

pernah dahulu saya mengalami satu saat yang mengelirukan dalam hidup. baiklah, saya mulakan hikayat saya ketika saya akhir form 3 di Maahad Muhammadi Lilbanat. pernah ku hadiri satu program untuk bakal pimpinan di sekolah. zero tentang tarbiah dan qiadah. ringkaskan cerita, saya menangis sebak memikirkan sikapku yang dahulu. mungkin agak jahil. aku menangis di bahu seorang seniorku dengan berkata,

"kak, tak sanggup nak tengok Islam jatuh kat tangan generasi saya,"

saat itu, dirasakan satu ruh baru yang disuntik dalam sanubari ini. senior itu menjawab,


"berjuanglah kerana Allah, hadirnya seorang lelaki soleh dalam hidup kita adalah sebagai tanda hadiah daripada Allah"


huh?
huh?
huh????!

tangisaan ku terhenti. terfikir dalam jiwa mentahku, apa kaitan perjuangan dan lelaki?!


disitu lah ku mengerti erti satu ikhtilat itu.


sudah beberapa kali entry ini di postpone untuk di post-kan. isu sensitif.


"asal ikhtilat(pergaulan) adalah haram"

"darurat membenarkan apa yang di larang"

namun, darurat ada batas-batasnya. rasanya cukup jika saya datangkan video ini untuk dihayati, inshaAllah.





situasi 1: seorang ikhwah menegur status ym seorang akhawat (atau sebaliknya) tanpa sebab sebagai tanda merapatkan ukhuwah fillah

dikira ikhtilat tak?


aish... cepumas punya soklan...

seseorang telah berkata kepada ku sebagai menjawab persoalan ini

"apa yang kita buat, asalkan kita boleh jawab depan Allah kalau ditanya nanti, teruskan"


andaikan, ditanya Allah kelak,

"wahai rasyid, apa halnya kamu menegur status YM milik rasyidah?"


"Err... dia dalam kesulitan. akhawat disekelilingnya tiada seorang pun mahu membantunya. as a good brotherhood, it is should be my job. tak salah untuk merapatkan ukhuwah,"


katanya seorang sahabat, itu bukan ukhuwah. itu kuah namanya.

situasi 2: seorang akhowat meng-sms seorang ikwah atau sebaliknya. nak tanya tajuk kelas tafakkuh hari ini.


dan banyak lah situasi ikhtilat yang kita tak perasan itu sebenarnya adalah ikhtilat. maka mulalah perasaan aneh yang timbul tanpa sedar.




"kau tak pe lah rasyidah, tak rasa lagi suasana bercampur. sekolah puun tak habis lagi,"

ok, maaf. saya mentah. saya senang cakap. easier said than done. maaf, maaf, maaf. ye lah, sebab saya hidup dalam kalangan dunia semuanya perempuan. tiada lelaki, kelas semua perempuan, dalam sekolah takde pun mustaqim al-yamani di kantin, tak pernah pun bekerja dengan basri, takpernah pun seangkatan dengan akh fadhlur, sheikh, akh atif, akh amir, akh aiman, dll, memang tak pernah seorganisasi dengan ikhwah...


jangan terasa, sebab semua contoh itu adalah saya. jadi, bantulah ku untuk berhati-hati dalam menjaga hati. sesungguhnya, hatiku adalah raja dan mesti mengatur tentera-tenteranya. wahai panglima mata, lidah, tangan dan kaki serta hulubalang-hulubalang indera yang lain lain, tuntunlahku pada hal yang boleh mendatangkan manfaat kepadaku, gerakkanku anggotaku dalam menggapai apa yang dikira baik untuk ku lakukan, fahamkanlah aku untuk dengan ilmu dan idrok...





~ya Sattar, ustur 'uyuubana


wallahua'lam


1 ulasan: