Khamis, 28 April 2011

AWAS, zon selesa!

bismillah..

Awas, zon kunci tayar!

Awas, zon tolak bising!

Awas, dilarang masuk!

Awas, peperiksaan sedang dijalankan!

Semua uslub (gaya bahasa) diatas dinamakan ‘ijazul hazfin’ jika dari sudut balaghah Arab. Jika dilihat dari segi nahunya,(tatabahasa Arab) dipanggil ‘taqdim al-khabar’ iaitu mendahulukan pradiket. Tujuan men’taqdim’kan khabar adalah untuk mentaukidkan khabar (memberi penekanan terhadap pradiket). Meaning to say, nak menegaskan atau mendapatkan perhatian keapada apa yang ingin disampaikan. Ayat mudah;

“zon selesa ni, hati-hatilah sikit!”

Eroninya, bukanlah diri ini mahu mensyarahkan balaghah dan qawaid arabi. Bahkan masih jahil dalam perkara itu. Sahabat di sana mungkin lebih arif kan?

…………………….

Baru ini saya dipanggil oleh wakil naqibaat tingkatan 4 untuk menyampaikan muqarrar usrah (silibus usrah) dan diberikan 2 tajuk; malu dan zikir. Sempat diri ini menyentuh fenomena ‘malu’ yang paling hangat dalam kalangan pucuk baru iaitu fenomena malu untuk berubah.

Alasan hipokrit dijadikan benteng untuk membuat anjakan dalam hidupnya. Hakikat yang patut diterima bagi mereka yang malu untuk berubah (termasuk saya) ialah bukan malu utk berubah tapi PENGECUT! PENAKUT!

Takut utk dipandang pelik

Takut utk disakiti

Takut utk rasa letih

Mujahadah-lah sikit wahai diri. Nak Berjaya kena berubah. Jadilah orang yang berani!

Berani utk berubah

Berani utk kata ‘tidak’ kpd benda yg tak berfaedah

Berani utk mem’burn’kan masa rehat

Berani utk penat!

Seseorang itu tidak akan dapat satu natijah yg baik jika sentiasa dalam zon selesa.

Saya teringatkan pada peristiwa beberapa tahun lepas, sewaktu menghadiri satu tamrin. Dikejutkan kami seawall jam 4 pagi utk sesi muhasabah. Diprovokasi, kecam, cemuh dan pelbagai lagi utk membangkitkan reaksi peserta.

Namun….

..senyap..

Peserta pasif rupanya. Seorang coordinator program bersuara,

“seseorang itu tidak akan fikir dengan rasional jika berada dalam zon selesa! DUDUK SEPARUH!!!”


Satu kedudukan yang melenguhkan dan membuat otot-otot paha menjadi sakit L -perit: inilah zon mencabar. Lama kami berada dalam keadaan tersebut maka bangkitlah sang penyelamat ummah yang pasif ini.

Ya, berada dalam zon mencabar membuatkan kita berfikir dan bertindak secara matang dan rasional.

Sedar atau tidak, kita sekarang berada dalam zon selesa dan kita perlu menempuhi zon mencabar utk gapai natijah yang baik masa mendatang.

“no pain, no gain”

Kata nak redha Allah, buntu cinta Allah, tapi masih takut utk mujahadah (provokasi utk diri ini sendiri). Islam takkan gemilang jika ummatnya(kita lah) masih tidur.



Sahabat, iktibarilah perang Salib. Tujuh siri peperangan yang berlanjutan! Siapa yang terlibat dalam perang tersebut? Paling mashur, Salahuddin al-Ayyubi yg mana terlibat dalam siri ii dan iii-antara nama yang menyebabkan ahli sejarah Eropah mengangkat tangn mengakui kehebatannya. Ketinggian jiwa dan sifat kemanusiaannya membolehkan beliau mempertahankan kota Jerussalam di bawahh taklukannya seehingga akhir hayatnya.


Bermotifkan redha Allah di sepanjang jalan hidupnya, ‘Sultan al-Malikun Nasir’ (gelaran solahuddin) sentiasa berada dalam zon mencabar, walaupun eranya kaum Salib meminta satu pendamaian, namun sikap waspadanya sentiasa tersemat utuh dalam jiwanya. Zon mencabarnya dipenuhi dengan pemantapan rohaninya yang luar biasa. Natijahnya, banyak kota-kota yang dulunya dikuasai kaim Salib jatuh ketangan Yang diPertuan Mesir dan Syam ini, hasil kebersediaan beliau.



Jika dilihat dalam riwayat Eropah dan Islam, mencatatkan Solahuddin iaitu sultan yang mempunyai budi pekerti tang tinggi, hebat bersenjata, dan menjadi ikon kepada ummat. Luas wilayah takluknya, semakin luas matanya utk sentiasa bersiap siaga menghadapi cabaran mendatang.

“malam mu disinar solat munajat,

Siangmu dihias lonjakan jihad”

Itulah kekuatan Salahuddin Yusof bin Ayyub. Membina persediaan dan kekuatan rohani demi memburu redha-Nya.








Bagi kita yang takut utk bermujahadah, ingatlah, berjuang itu memang pahit kerana syurga itu manis. Jika kita merasakan hidup kita tidak pernah mahupun kurang dihiasi dengan duri-duri bisa, ingatlah, itu menandakan kita berada dalam zon selesa!


Nak full A’s dalam exam, kena mujahidah. Bangunlah, pintalah rahmat-Nya dan teruskan usahamu. Nak tegakkan daulah @ Negara Ilsam, mujahadahlah, bangkitlah, dan serulah nama-Nya agar merasai cinta-Nya serta bersiap siaga dari sudut rohani, intelek dan fizikal.



Analogi paling mudah.

Pernah rasa tak cukup persediaan sebelum masuk hall? Tapi masuk je hall, then tgk je paper sheet, terus je idea membuak-buak. Itulah zon mencabar. Nak kejar waktu. Dalam hall-lah idea paling bernas selalunya. Samalah dengan sesiapa pun. Mati sedang mengejar. Jadi rasanya tiada masa utk kita masih lena. Adalah lebih patut sikap kita lebih advance drp Salahuddin. Jika dahulu musuh-musuh Islam ada di depan mata. Tapi sekarang, musuh-musuh itu berada DALAM DIRI kita sendiri.



Sama-samalah kita mengimarahkan zon mencabar ini dengan membuat persediaan dalam semua sudut.

Wallahua’lam



Tiada ulasan:

Catat Ulasan