Jumaat, 29 April 2011

pabila anak itu bersuara...

bismillah wassolatu wassalam lirasulillah...


Seorang anak berusia dalam lingkungan 7-11 tahun bertanya kpd ayahnya,


“ayah, liwat tu apa?”


Apa seorang ayah akan menjawab?

“erm, liwat tu macam biskut la kot…”

Erk.. boleh ke jawab camtu?


Persoalan sebegini sering ditujah oleh mereka yang beru sahaja mengenal apa itu guru, apa itu kawan dan apa itu peperiksaan.

Adakah patut mereka ini dibesarkan menerusi zaman ‘krisis moral’ ini?
Lihat saja di dada akhbar mahupun tabloid antarabangsa, tidak salah jika dikatakan hampir setiap hari isu social dijadikan sajian utama akhbar.


Ya lah, sekalipun si kecil ini tidak pandai membelek akhbar namun perkara sebegitu terlalu menjadi buah mulut sehinggakan terdetik dibenak mereka;


“apalah yang mereka cakapkan. Tak faham la”



Kata Ibnu Khaldun dalam al-Muqaddimah-nya:

“Anak-anak mempelajari dengan cara mengikuti dan mencontohi LEBIH daripada yang diambil dengan cara nasihat dan tunjuk ajar”



Dalam Tarbiyatul aulad pula merangka peringkat-peringkat pembesaran anak. Jika dilihat, anak-anak seusia 2-5 tahun suka bergerak, meniru, dan mereka cipta melalui eksperimen disamping berusaha memerhati keadaan sekeliling dan mencari sebabnya.
Peringkat usia 5-12 tahun, adalah zaman pencorak. Pada peringkat inilah mereka belajar menjadi seorang yg menilai dan melihat realiti. Maka bermula peringkat inilah mereka perlu diasuh, diajar dan ditaanam dengan ilmu aqidah, ibadah dan akhlak.


Andai peringkat ini didedahkan dengan suasana yang tidak islami, apa akan terjadi kepada mereka akan datang?





Awal tarbiah adalah daripada ibubapa. Keduanya ialah sekolah dan media. Dua medium ini tidak mampu menempah tempat ketiga. Jika guru mengajar anak muridnya menghasilkan miming lagu atau sebagainya, maka sudah tentu anak murid akan mampu berbuat lebih daripada itu.


Media pula ibarat air. Tanpanya kita kehausan maklumat. Jika media membentangkan perkara yang kotor, maka kotorlah minda si pembaca.



Pepatah Arab berkata:

“Lisan melalui perbuatan adalah lebih efektif berbanding lisan melalui percakapan (nasihat)”



Jika hanya mengharapkkan ibubapa dan guru saahaja berperanan mendidik anak, itu SALAH!


Di mana institusi masjid?
Ke mana hikmah media massa?
Bagaimana tauladan sang pemimpin Negara?



…………………………..



Maghrib semalam, kedengaran sayup suara ibu men’tartil’kan surah Yusuf. Dari jauh diriku mentadabbur bacaan itu sendirian sambil dibacakan ayat tersebut oleh ibuku. Kisah Firaun dan Nabi Musa a.s.

keengganan Firaun tunduk kpd kekuasaan Allah dan ketakutan rakyatnya (pemuda) utk menyerah diri serta akur kepada Kesultanan Allah dek kerana takutnya terjejas periuk nasi mereka, bimbang di-posting ke daerah pedalaman, kesukaran utk mendapatkan pekerjaan, dan khuatir digantung pembelajaran mereka walaupun hakikatnya hati mereka tidak menidakkan kebenaran ajaran Musa.



Maka Nabi Musa bersuara, apabila diri sudah mengikat janji setia dengan Allah, maka patutlah member sepenuh pergantungan kepada-Nya.


[ Musa berkata: “Wahai kaumku! Jika kamu beriman kepada Allah, maka bertawakkal kepada-Nya jika kamu benar-benar orang yang menyerah diri”]


Pemuda-pemuda itu menjawab:

“kepada Allah-lah kami bertawakkal. Ya Tuhan kami! Jangan Engkau jadikan kami sasaran fitnah bagi kaum yang zalim dan selamatkanlah kami dengan rahmat Engkau daripada tipu daya orang yang kufur”



Maka begitulah juga rintihan pemuda dan seluruh ummat ini.


[Ya Allah, peliharalah kami daripada menjadi sasaran fitnah kezaliman]



Zaman ini zaman fitnah. Zaman pensyirikan ummah. Zaman yang mana kami dibesarkan dalam suasana bukan islami. Zaman kotor. Ya, kami diajar dan didedahkan dengan semua perkara yang tidak sepatutnya dijadikan perbualan umum. Hati kami keras. Terasa jauh daripada rahmat.


Kami kurang Zaid b Thabit dan Abdullah b Abu Bakar

Kami hilang Amir b Fahirah dan Asma’ binti Abu Bakar

Kami mahu semangaat Ayas b Mu’az dan As’ad b Zurarah

Mereka semua jiilul quran asuhan Rasulullah

Kami ingin seperti mereka

Namun tidak berdaya jika kami hanya disebelah pihak

Kami perlukan sokongan dan tunjuk ajar asy-syuyukh

Kami perlukan hikmah mu…



Tiada ulasan:

Catat Ulasan