Selasa, 17 April 2012

syi'ir

Saya bukan seorang yang puitis. Jauh sekali menjadi seorang yang kreatif. Tapi memang itu minat saya, syi'ir, puisi, dan segala renda-renda huruf yang membentuk satu frasa yang unik.

Ahmad Shauqi, Ilya' Abi Madhi, Ibn Wardi, Mahmud Sami al-Baarudi, antara sasterawan Arab yang saya minat karyanya. Bukan lah saya kurang meminati sasterawan Nusantara, tapi mungkin disebabkan saya kurang pendedahan dengan puisi-puisi mereka. Mungkin yang saya kenal dan kagumi hanya dua; A. Samad Said dan Allahyarham WS Rendra.

oh, saya juga pelajar sastera Arab semasa di tingkatan 6. Mungkin sebab itu saya banyak terdedah dengan syi'ir2 Arab.

Tika ada rasa duka, syi'ir zaman Jahiliyyah lah  yang banyak memecahkan perut saya. Gaya bahasa, perumpamaannya yang melampau cukup membuat saya tergelak sakan. Contoh nak kasi gelak sama

لها جسم برغوث وساقا نعامة    #       ووجه كوجه القرد أو أقبح   

-baginya (si gadis) bertubuh kutu dan berkaki burung unta # 
                              dan raut wajahnya seperti wajah seekor kera malah lebih teruk daripada itu-  
(p/s: sila ambil pen dan kertas dan cuba lakarkan rupa si perempuan itu)


itu contoh bait sayi'ir seorang lelaki yang memuji cela kekasihnya.  Saya hafal, dan masih lekat di kepala sekali dengan gambarannya. Terukkan si lelaki tu memuji perempuan tu ?

Tika jiwa saya terasa kosong, syi'ir sodril Islam, Umaiyyah dan Abbasiyyah yang kembali membasahi jiwa

dan, Tika saya  rasa semangat ini luntur, syi'ir moden yang meniup kembali semangat juang

                إِذا مــا جــاءَه طُــلاَّبُ حَــقّ
 #             يقــول: عصابــةٌ خرجـوا وشَـقُّوا

 -kalau ia didatangi oleh pihak yang menuntut hak # 
                                                                 dikatanya (Perancis) puak yang menderhaka dan memberontak-


***


Pernah ketika di tingkatan 6 saya memasuki pertandingan Ilqa-u al-Syi'ri. Waktu itu, saya memilih syi'ir Ilya' Abi Madhi- Falsafatul Hayah untuk dilontarkan. Kenapa saya memilihnya? Kerana baitnya sangat terkesan kepada saya ketika itu. Tempoh itu lah yang sangat menguji kesabaran saya sepanjang berada di tingkatan 6. 


Saya ingin mengekspresikan perasaan saya, keadaan saya, jiwa saya yang kacau itu kepada sahabat-sahabat saya, tapi saya tak mampu untuk menghasilkan bait sendiri. Maka saya olahkan perasaan saya menerusi puisi Ilya'. Dan saya sampaikannya sewaktu dalam pertandingan tersebut dihadapan sahabat-sahabat saya yang ada :) 


...dan, Alhamdulillah, walaupun lontaran syi'ir saya kurang emosi *sebab malu*, saya tetap berada di tempat juara dalam pertandingan itu.  Komen juri, Ust Halim, saya banyak salah baris.wakakaka. Appara lu.


 وترى الشّوك في الورود ، وتعمى   #     أن ترى فوقها النّدى إكليلا

والذي نفسه بغير جمال    #    لا يرى في الوجود شيئا جميلا


-Kamu lihat onak duri sahaja pada bunga mawar, dan kamu langsung tidak melihat titisan embun bagaikan mahkota diatas kelopaknya-
-Tak hairan lah dengan sikap sedemikian, kerana orang yang jiwanya tiada rasa kecantikan, pasti tidak dapat melihat sesuatu yang indah di dunia ini-

 lihatlah pada cantiknya embun bak permata di atas kelopaknya, hiraukan duri-duri yang menghias tubuhnya



***
Maaf, carikan renda ini tak mampu ku hiasi dengan kalam salju puitis.
Aku bukan cendekia yang mampu menarik abjad menjadi jeda.
Aku juga bukan wewira yang teguh berjati penyelamat manusia.
Aku hanya sang gagak mencari laku suci agar digelar si putih di syurga
Akur...
-al-faqir, al-haqir, al-'aasi ilallah;  alghurobul abyadh

6 ulasan:

  1. patut la mace pernah hafal jah syair tu..ooh baru tau same ek syair tu nge stam..

    BalasPadam
  2. atas tuh..wat watara syauk fil wurud..

    BalasPadam
  3. salam ..syidah ..
    lma dah kakak x jalan2 blog syidah ni .hehe
    rupanya syidah ni minat sastera rupanya ..sama la mcm akak cuma akak wktu ambil spm klas ekonomi tapi minat itu mesti ada .
    oh ya ..syidah akak baru buat blog yg terbaru taw
    agak2 berapa blog akak ni
    susah tau nak update blog byk2 ni
    apa pun sbb akak minat menulis sebab itu terjadi nya blog yg ketiga
    hehe..
    jemput ke teratak akak
    promot kt laman blog syida .
    http://anamursyida.blogspot.com

    BalasPadam