Selasa, 6 Mac 2012

al-Yaqeen

bismillah wassolatu wassalam lirasulillah

jangan pesimis dengan diri sendiri. saya boleh!

lega... itu yang mampu terungkap usai sesi temuduga biasiswa Dr. Hamzaid lepas. Lega bukan sebab nervous ke apa, tapi lega dapat keluar dari tempat tu cepat-cepat dan boleh balik cepat-cepat :)

penemuduga: Baik, kamu dari sekolah agama ye? (mungkin melihat kepada cara pemakaian gadis itu barangkali, mungkin...)
gadis: Ya, saya. Dari SMKA Naim Lilbanat
penemuduga : oh, tak sangaka budak agama pun english bagus ye?
gadis : *senyum saja
penemuduga : jadi, awak patut apply kos **** nanti
gadis : inshaAllah
*
*
*
gadis: ok, terima kasih


itu sahaja sesi temuduganya. simple. sia-sia saja sapa yang terlampau nervous tadi ;p

Eik, ni ada kaitan dengan al-yaqeen ke? ahha, kata kakngah apabila saya menegur tudung yang dipakainya tak sepadan dengan warna jubahnya, dia hanya jawab,

"asalkan confident sudah"

Maka untuk itu, saya cuba untuk confident dalam sesi temuduga tersebut. Bukanlah yakin dapat lulus temuduga itu, (jauh sekali.haha) tapi yakin saya takkan gemuruh dalam tempoh itu memandangkan saya seorang yang penakut sebelum ini.

kalau saya fikir saya yakin, maka Allah beri keyakinan itu kepada saya. inshaAllah

***

Esok 7/3/12, keputusan STPM 2011 inshaAllah akan diumumkan secara rasmi. Sila melangkah dengan yakin esok!



Yaqeen


Berkata Sayidina Ali,

"إذا لم يكن ما تريد فلا تبل ما كنت"

-jika hajat di hati tidak tercapai, terimalah sahaja apa yang ada-




***


Buku ini ada bertanda "Mesti Baca". Dan saya juga berkata, MESTI BACA! Saya tertarik untuk membelinya sewaktu singgah ke pesta buku antarabangsa di Balai Islam tempoh hari.

 Buku ini memuatkan himpunan kertas kerja simposium fiqh masyarakat bukan slam di Malaysia. Antara pembentangnya, Zuhari Mahad Musa, Dr. Mohd Nor Manuty, Ust. Mohammad Nidzam Abd Kadir, Prof Madya Dr. Ahmad Zaki b Ibrahim dan nama-nama besar yang lain. Melihat kepada situasi sekarang, amat patutlah isu ini dikupas secara meluas dan mendalam samada oleh ahli akademik yang berkaitan mahupun ahli politik. 


al- faqir, al-haqir, al-'asi ilallah, 
Rasyidahmz 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan