Isnin, 20 Disember 2010

Ops… kopiahku tercabut

Angin… seorang wanita sedang memegang hujung tudungnya mengelakkan susuk tubuhnya kelihatan memandangkan angin terus menerus menerjah kearahnya.


‘Dah tiba musim tengkujuh. Patut angin kuat pun.’ Bisik sang lelaki. Dia bingkas bangun daripada bangku masjid tersebut. usai solat Asar tadi lagi beliau berada di situ. Keseorangan. Kelihatan memikirkan sesuatu.


‘bagaimanakah keadaan dia sekarang? Agak-agak dia tengah buat apa ya sekarang?’ monolognya itu disusuli dengan pandangannya kepada seorang gadis sedang membuka sandalnya menaiki serambi masjid.


***


-Flashed back-


Salam, fb: nikki balqyss. I love ue! Hahakx!



Sekeping nota telah menggugat dirinya. Kali pertama seorang gadis mengaku perasaannya dengan berani.


‘Gadis ini… memang cantik. Sayangnya akhlaknya sahaja. Perlu ke aku dekatinya sebagai mad’u ku?’ getus hati sang lelaki. Tangannya segera mencapai secebis kertas. Tangannya teragak-agak menulis sebaris perkataan tersebut.



I LOVE U TOO


Astaghfirullah, betul ke tindakan aku? Matanya masih terpaku dengan sebaris ayat itu. Diamatinya perkataan tersebut bermula huruf I hingga O. InshaAllah, kerja baik, Allah redha.



Haaah, nota kecil itu sudah bertukar tangan. Semoga Allah mempermudahkan urusanku.



***



First conversation(live):

“Tudung ni terlalu kecil. Cubalah pakai yang labuh sedikit, biar tutup ekor rambut kat belakang tu. Jagalah aurat tu sedikit” ngomel sang lelaki. Si gadis hanya mencebik.



Second conversation(letter):

nampak lebih macho letak kopiah kat belakang camtu. Style rambut pun nampak lebih cun.-si gadis



third conversation(live):

“Wanita kenalah jaga adab sikit. Biar kecantikan selari dengan akhlak kita. Kalau awak sopan sikit, pasti lebih cantik”-sang lelaki



Fourth conversation(live):

“nak nombor fon”


“Nah…”


Fifth conversation(letter):

Pakai purple jugak? OMG!! Sedondon. Kawan-kawan cakap cam ada jodoh je. HAHA.pape je la diorang-si gadis


Sixth conversation(live):

“nak bagi something ni…..”



“thanks, cantik.”



Maka berlakulah conversation demi conversation yang tak sepatutnya



…DATING…


On the way nak naik bilik-borak jap


Kelas dah habis-masa untuk bertegur sapa


Masa nak ambil makanan- being a ‘ramah-tamah’ person. “makan tu biar banyak-banyak la sikit…. Nah!”-sang lelaki


Pergi toilet- balas senyuman… (terserempak)


Malam: lepak kat parking lot-sang lelaki (usha dari jauh si gadis yang sengaja sentiasa lalu-lalang di situ) sama-sama mengusha =,=’



****



“Enta perasan tak mata-mata sekeliling sedang bercakap tentang hubungan enta dengan gadis tu?”


“Ana tak ada apa-apa pun dengan gadis tu. Enta sendirikan tahu macamana gadis tu. Takkanlah ana nak pilih yang macam tu. Ana tahu semua tu”


“Tak lah, tapi nampak ada yang tak kena antara enta dengan si gadis.”


“Ana buat, ana fikir semua tu. Ana buat bukan sekadar buat benda sia-sia. Orang sekarang, selalu je salahkan masyarakat kalau berlaku keruntuhan moral. Tapi tak pernah nak salahkan method dakwah masing-masing. Bagi ana, dengan cara ini lebih berkesan untuk membimbing si gadis, dengan cinta.” Hujah si lelaki.


“macam nil ah, mungkin keputusan enta untuk tarbiah si gadis dengan cinta itu tak kena sebenarnya. Ana bertanggapan penuh yang enta beraqidah bahawa couple tu haram. Malah sudah dijelaskan oleh imam yang enta sendiri kagumi. Tapi, melihat keadaan dah jadi macam ni, tanggapan ana meleset. Seronokkah perjuangan diiringi dengan maksiat? Sukakah kita jika terdapat hijab antara kita dengan Allah?”



***



This is my quote:-

Rasanya dah taknak sambung dah cerita tadi. Rasa macam mati kutu pulak. Lost. (Malas sebenarnya,ish) Memang rasa agak unlogical sikit kisah tu. Tapi benda ni possible terjadi dalam masyarakat kita kan?



Coupling is not a crime. Sokong? Yup, after get married. Seronok? Memang seronok… tiada siapa yang mengatakan couple tu tak seronok. Dalam lagu boys like girls ft. Taylor Swift pun berkata, well maybe two, is better than one. Diri ini turut mengakuinya. Tapi bukan dengan couple secara zina. Kasar? Couple tu salah satu daripada zina kan?



Ya, cinta boleh merubah segala-galanya. Hatta sewarak mana seseorang itu, jika terjerumus dengan cinta majazi, terpadam kewarakan itu. Bak kata orang ramai-“Jika si ustaz, tercabut kopiah-kopiahnya”.



C-I-N-T-A. Teori kuno ini yang digunakan oleh sang lelaki tadi yang berselindung disebalik agama. Mungkin sang lelaki tadi ingin menyintai si gadis dan membuat si gadis jatuh ke tangannya semata-mata untuk mentarbiah si gadis menjadi soerang gadis yang solehah.



Mungkin strategi seterusnya ialah berSMS dengan menghantar kata-kata ‘tarbiah’ yang kononnya menunjukkan cinta mereka berlandaskan cinta Allah. Statement ‘ukhuwwah fillah’ digunapakai untuk menutup maksiat yang dilakukan.



Percaya atau tidak, si gadis akan berkata, “saya jahil, saya mahu berubah, sila bantu saya untuk mengejar cinta Allah.”


Diri ini pernah remaja, dan masih remaja. Amat memahami kehendak nafsu seorang gadis.
Harus diingat! Nabi berpesan dalam hadisnya yang panjang:


“Sesungguhnya yang halal itu jelas, dan yang haram itu jelas. Namun diantara keduanya terdapat sesuatu yang samar/syubhah yang mana kebanyakan kita tidak mengetahuinya. Sesiapa yang berhati-hati dengan perkara syubhah bermakna dia berhati-hati dalam agamanya dan maruahnya. Sesiapa yang memasuki daerah syubhah bermakna dia sudah berada di dalam daerah haram…”


Satu quote yang saya ingin kongsikan, “there’s no friend between boys and girls”


Jika ada lelaki dan perempuan, pasti ada yang ketiganya. Bukan syaitan, tapi NAFSU.


Matlamat tidak menghalalkan cara! Yang halal tetap halal. Yang haram tetap haram. Menghalalkan apa yang haram itu bukankah kafir namanya? Kekafiran kita setiap hari walaupun diperbaharui dengan shahadah sekurang-kurangnya 9 kali sehari tidak menjamin keimanan kita kembali. Biarlah kita beraqidah kerana cintakan Allah, katanya waliah Allah Rabiah al-Adawiyah. Begitu juga dengan Sheikul Kabir al-Imam Hassan al-Basri yang berkata, taatilah Allah umpama kamu takut kepadanya.






Sewarak mana pun perhububgan tersebut, hukumnya tetap haram. Sekali lagi ingin menegaskan MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA!


Janganlah disebabkan modal dakwah yang dicelup dalam cinta fana’ ini menyebabkan gugurnya rasa taqwa kepada Allah. Takutlah kita kepadaNya, pada azabNya. Tulisan ini bukan bertujuan menemplak mana-mana pihak, tapi sebagai koreksi diri yang sering alpa ini. Permintaan terakhir, bacanya dengan mata hati. Opps, dah tersilap baca dengan akal ke? Jadi, sila bacanya sekali lagi. Syukran lak!


tubna ya Allah, ya Sattar, ustur 'Uyubana~

..

5 ulasan:

  1. salam..boleh x nak share lam blog ... ??? bole kate copy n paste or plagiat kot ?? nk minta izin awal .. :>

    BalasPadam
  2. salam~
    mohon copy contoh cerita entri ini..
    InsyaAllah,sumbernya nnt akan saya nyatakan dalam entri saya nnt..

    BalasPadam