Rabu, 26 Oktober 2011

entry terakhir....


Rasanya ini entry yang terakhir sebelum saya menduduki peperiksaan STPM yang akan datang Oh ya, mungkin ramai yang belum dimaklumkan lagi bahawa saya ini calon STPM 2011 kan?


Memang hasrat di hati ingin terus mendiamkan diri sahaja! Maklumlah, hanya calon STPM….(rendah diri kot)

Sahabat-sahabat lain sudah pun digelar mahasiswi, saya masih lagi pelajar sekolah. Memang pada hakikatnya saya tidak menyukai biah yang saya hirup di tempat baru ini- SMKA Naim Lilbanat (Sekolah Berprestasi Tinggi), namun, saya dengan bangga menyatakan bahawa tempat ini merupakan dunia tarbiah bagi saya. Banyak cabaran yang dirasai sepanjang di sini. Pengalaman menjadi pelajar yang pernah dicemuh, di hina, dan juga pernah di tampar oleh guru (ini pengalaman paling mahal…hoho!), pernah ada orang nak patahkan cermin mata saya (barang mahal ooo. Kalau nak, patahkan benda yang murah-murah aje ye ), pernah juga cikgu melempar marker pen kearah saya akibat teramat geram dengan keputusan saya (kejadian tu menjadi batu loncatan bagi saya untuk terus berusaha), malah banyak lagi yang saya tidak pernah merasainya sewaktu di bumi Maahad dahulu.


Pernah juga saya menangis pada hari sahabat-sahabat lain sedang menduduki STAM di Maahad. Ye lah, itu impian saya sebenarnya. Alahai~. Tapi bukan lah satu kesedihan bagi saya kerana Allah telah meletakkan saya di suatu tempat yang terbaik dan saya tidak akan merasai pengalaman yang saya lalui ini di tempat lain walhal di sekolah ku yang teramat ku cinta- Maahad Muhammadi Lilbanat.


Pengalaman manis??? Memang banyak….apa yang diatas itulah merupakan satu kenangan yang manis bagi saya. Dan… paling menakjubkan, sahabat-sahabat yang pernah bersama di Maahad dahulu adalah sahabat yang terbaik saya di sini. Siapa mereka? Merekalah sewaktu di Maahad dahulu yang menjadi ‘musuh’ utama dhabitah/pengawas sekolah termasuk saya. Mereka yang pernah saya kejar sehingga ke KFC dan KB Mall dahulu, mereka juga yang pernah membaling ais tepat di muka saya :)

Namun sekarang, merekalah orang yang paling kuat menyokong saya dari belakang, kekuatan bagi saya, dan kecintaan saya (eh, Dah saye ko pok mung.tahu dok??) *blushing

‘Haza min fadhli rabbuna’ ini dinamakan kurniaan Allah yang tak terfikir oleh manusia. Allahu Rabbi…


***


Majlis Apresiasi Asrama dan Penyerahan Tugas Exco Asrama 2011

Sesi sekolah hampir melabuh tirai… masa untuk melepaskan semua jawatan *tersenyum

Semoga pengganti yang bakal memakmurkan bumi Naim ini sentiasa diberi iman yang cekal, hati yang tabah… sila tabah ye Syeroh (ketua asrama 2012)

p/s: sekolah hampir tamat means STPM semakin hampir. Ohho!

***

Subjek yang diambil


Lima kesemuanya:

-Pengajian Am

-Sejarah (Sejarah Dunia, Islam, Asia, dan Malaysia)

-Bahasa Arab ( Qawaid dan Kesusasteraan Arab)

-Usuluddin (Tauhid, Mantiq, Ulum al-Quran, dan ulum al-Hadis)

-Syariah ( Fekah, Usul al-Fiqh, Mirath, Qawaidul Fiqh, Ayat Hukum dan Hadis Hukum)

Impian yang ingin dicapai, pastinya 5Prinsipal A (amiin ya Rabb!)

Sila doakan saya ye :) Doa kalian amat bermakna…

Trial yang lepas, Alhamdulillah saya mendapat 4A tapi…1 subjek gagal. Dapat D. subjek yang melayakkan calon STPM mendapat sijil STPM-nya iaitu subjek Pengajian Am… Allah… terfikir sendirian ada harapan lagi tak nak dapat A??? God wills!

Ya Allah, Rezekikanku dan sahabatku keputusan yang terbaik dalam STPM. Seandainya 5pA adalah yang terbaik bagi kami, Kau rezekikan kepada kami. Jika itu bukan yang terbaik Engkaulah sebaik-baik Penentu….


***

Seseorang pernah bertanya kepada saya, “Eh, bila kau nak mati*?” =.=’

Insya Allah 21 November-14 Disember 2011

*Eh, bila kau nak exam? (tashbih tamsil-lah katakaaan~haila…)


***


Planning selepas STPM??

Kawan-kawan yang lain dah mula isi borang kafa. Ttajah fardhu ain la pasni korang kann…insha Allah. Minggu lepas cikgu Che Na ada tawarkan saya sebagai ustazah pilihan. Eh silap, ustazah sambilan. Katanya nak suruh jadi gurunya. Macam tak percaya pulak >.< tapi, Dah tak layak untuk jadi cikgu untuk cikgu ataupun cikgu kepada anak cikgu. Cikgu adalah cikgu yang terbaik bagi anak cikgu. Cikgu yang tabah! Semoga Allah sentiasa bagi rahmat kat cikgu. Amin.

Jadi apa planning selepas STPM ni??

Mahu fokus kepada Maahad yang ku cintai. Insha Allah. Dua tahun saya merangka apa yang perlu di buat sebagai meng’qadha’ dua tahun ketidakpedulian saya terhadap Maahad. Moga saya istiqamah dengan niat ini. Dan saya dah minta izin dengan ma dan ayah mahu menghabiskan masa di Maahad. Permudahkanlahku ya Allah!

Allahu musta’an

p/s: Jangan lupa doakan kesihatan, kekuatan, kecekalan, dan kejayaan saya dalam STPM nanti!





2 ulasan:

  1. alahai adikku...method penulisan sedikit berubah. ala2 org cun di sini jah.haha.

    All the best pekso. kak ngah tahu Dah bulih wat. no worries deary. yakin dgn Allah. jg hubungan dgn manusia esp ma ayah n adik bradik...

    robbuna ma'aki insyaAllah.

    BalasPadam
  2. adik yang coman berkata kembali27 Oktober 2011 9:49 PTG

    aduh kakakku.sedikit tasyji' mu cukup buat air mata ku merembes keluar.tq2

    BalasPadam